Salajenii pot beneficia de credite cu dobanda subventionata pentru reabilitarea fatadelor cladirilor. Guvernul a aprobat, printr-o hotarare, in urma cu doua zile, normele de aplicare a Legii 153/2011 privind masurile de crestere a calitatii arhitectural-ambientale a cladirilor. Cei interesati de refacerea elementelor de constructie de la nivelul fatadelor si invelitorilor sau teraselor care, prin nivelul avansat de degradare prezinta pericol public, pot beneficia de credite bancare acordate de institutii de credit sau finantatori, cu garantie guvernamentala si cu dobanda subventionata, pentru executarea lucrarilor de interventie la anvelopa cladirilor de locuit detinute. Dobanzile vor fi subventionate si garantate 100 la suta de catre stat pe o durata de cinci ani. Executarea lucrarilor de interventie la anvelopa cladirilor de locuit se finanteaza din surse proprii ale beneficiarilor de credit, reprezentand 10 la suta din valoarea de executie a lucrarilor de interventie, si 90 la suta se asigura din credite bancare, cu garantie guvernamentala si cu dobanda subventionata din bugetul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului. Perioada de rambursare a creditului este de maxim 5 ani de la data receptiei la terminarea lucrarilor si creditul poate fi contractat atat de catre asociatiile de proprietari (prin hotararea a minimum 90 la suta din membrii asociatiei de proprietari), cat si de proprietarii de locuinte unifamiliale.
Municipalitatea ofera sprijin si consultanta asociatiilor de locatari
La nivelul administratiei locale s-a emis un act privind reabilitarea termica a cladirilor, in baza OUG 18/2009 privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte, respectiv Ordinul 163/540/23/2009 si a stabilit: lucrarile de interventie necesare pentru izolarea termica, etapele realizarii acestor lucrari, modul de finantare a acestora si obligatiile si raspunderile autoritatilor publice si ale asociatiilor de proprietari. In 21 septembrie 2011, administratia municipala a facut un anunt catre asociatiile de proprietari ca acestea au posibilitatea sa reabiliteze fatadele blocurilor de locuinte.
In acest sens, reprezentantii Primariei Municipiului Zalau au elaborat un Ghid cadru, care prevede etapele de aplicare a legislatiei, inscrierea in programele multianuale si facilitatile acordate proprietarilor care executa astfel de lucrari. Totodata, la nivelul administratiei locale s-a constituit in cadrul Directiei Patrimoniu, un serviciu destinat asociatiilor de proprietari care ofera informatii si sprijin pentru constituirea si infiintarea asociatiilor de proprietari.
Facilitatile care se acorda de municipalitate vizeaza scutirea la impozit si de la anumite taxe si ii priveste doar pe proprietarii de apartamente din blocurile de locuinte care au executat lucrarile de interventie pe cheltuiala proprie si care sunt construite dupa proiecte elaborate in perioada 1950-1990. Lucrarile de interventie de reabilitare termica la anvelopa blocului constau in: izolarea termica a peretilor exteriori; inlocuirea ferestrelor si a usilor exterioare existente, inclusiv tamplaria aferenta accesului in blocul de locuinte, cu tamplarie performanta energetic; inchiderea balcoanelor cu tamplarie performanta energetic; termo-hidroizolarea terasei sau a planseului peste ultimul nivel in cazul existentei sarpantei; izolarea termica a planseului peste subsol, in cazul in care prin proiectarea blocului sunt prevazute apartamente la parter; lucrari de demontare a instalatiilor si a echipamentelor montate aparent pe fatadele sau terasa blocului de locuinte, precum si remontarea acestora dupa efectuarea lucrarilor de izolare termica; lucrari de refacere a finisajelor anvelopei.
In scopul realizarii acestor lucrari se impune ca prima etapa, identificarea de catre edili a blocurilor de locuinte ce necesita lucrari de interventie si cuprinderea acestora in Programul local multianual ce se aproba prin Hotarare de Consiliul Local. La nivelul Municipiului Zalau acest program local a fost deja aprobat, prin Hotararile Consiliului Local nr.25/15.02.2010 si 148/14.06.2010, iar acesta poate fi completat si ulterior pe masura identificarii altor imobile ce necesita astfel de lucrari, a aratat Manuela Ghiurutan, purtatorul de cuvant al Primariei Zalau.
Contractarea executarii lucrarilor de interventie se realizeaza cu respectarea prevederilor legale in vigoare privind achizitiile publice, iar receptia finala se organizeaza de catre primarie, dupa expirarea perioadei de garantie de buna executie de trei ani. Finantarea proiectarii se asigura din bugetul local al primariei, iar finantarea executarii lucrarilor de interventie se asigura astfel: 50 la suta din alocarea de la bugetul de stat in limita fondurilor aprobate anual cu aceasta destinatie, 30 la suta din fondurile aprobate cu aceasta destinatie in bugetele locale si 20 la suta din fondul asociatiei de proprietari.